Ontploffende radiators en volle glaasjes - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Suzanne - WaarBenJij.nu Ontploffende radiators en volle glaasjes - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Suzanne - WaarBenJij.nu

Ontploffende radiators en volle glaasjes

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

06 Maart 2015 | Frankrijk, Straatsburg

Lieve mensen,
Hier weer even een teken van leven vanuit het zonnige Straatsburg! Het spijt me dat ik zo lang niets heb laten horen. Ik kan jullie wel geruststellen: de radiostilte kan positief geïnterpreteerd worden! Ik heb het hier namelijk enorm naar m’n zin. Ik spreek alweer een petit peu français, zolang mensen articuleren, en begin redelijk in te burgeren. Sprong ik in mijn eerste week nog voor iedereen aan de kant op de smalle stoepen, nu loop ik als een echte française met mijn kin in de lucht in het rond en gaat een ieder voor míj opzij. En dat lopen begint, gezien het lenteweer dat op komst is, steeds leuker te worden. Het is heerlijk om de stad te zien opleven onder een blauwe lucht met zonnestralen. Zoals overal wordt ook hier het leven dan leuker. Hoewel het voor terrasjes eigenlijk nog te vroeg is – laten we wel realistisch blijven, vandaag was het gewoon nog 3 graden – hebben we ons gisteren met een paar stagiaires tijdens de koffie-na-de-lunch toch op het binnenplaatsje van één van de cafetaria’s gewaagd. Misschien wat overenthousiast, maar fijn was het wel.
De afgelopen weken heb ik mening rapport gelezen, vergadering bijgewoond en verslag geschreven. Al na 10 dagen was mijn eerste ‘publicatie’ op het communicatiekanaal van Buitenlandse Zaken een feit! Helaas kan ik over de inhoud vrij weinig zeggen, omdat ik niet het risico wil lopen te veel te vertellen, maar er komen veel interessante dingen voorbij. Ook heb ik inmiddels door een toevallige samenloop van omstandigheden aan den lijve ondervonden hoe het is om in de diplomatiek te zitten, een leerzame ervaring die ik niet snel zal vergeten.
Laat ik dus maar snel overgaan op mijn sociale leven, waar zeker het een en ander over te vertellen valt! Eerst iets minder goed nieuws: ik heb al drie weken piepende oren en een verstopte neus en klink alsof ik al 40 jaar twee pakjes per dag oprook. En sinds vorige week kan ‘de Straatsburgse griep’ mij ook tot zijn slachtoffers rekenen. Die anderhalve dag ziek en koortsig op de bank behoort tot de minst leuke momenten in Straatsburg. Ik vond mezelf enorm zielig en miste Nederland en de lieve mensen die normaal voor me zorgen wel een beetje. Om iedereen meteen maar uit de droom te helpen: dat is tot nu toe eigenlijk het enige moment waarop ik er echt bij stil stond dat ik iedereen mis. Mijn leven is hier op een bepaalde manier ingericht en voor hier is dat helemaal perfect. Ik heb heel veel leuke mensen om me heen, die zich interesseren voor dezelfde dingen als ik, maar ook in zijn voor heel veel gezelligheid en feestjes.
Ook in mijn appartementje ben ik niet eenzaam: ik heb een huisgenoot gezocht. Een van de Belgische stagiairs had de uitdaging die het vinden van een fijne, betaalbare plek voor een paar maanden oplevert een beetje had onderschat en vroeg in onze facebook groep of iemand tips had voor het vinden van een appartement. Omdat ik het niemand gun tijdelijk in een hostel te moeten verblijven (en dit was het geval) heb ik mijn slaapbank aangeboden. Inmiddels verblijft Reynout al een tijdje in mijn appartement en dat is wel zo gezellig! We kunnen het samen goed vinden en het is fijn dat je niet altijd alles alleen hoeft te doen (boodschappen, koken, afwassen). En hoewel het appartement een aantal gebreken vertoont (één van de elektrische radiators is ontploft, het internet werkt nog steeds niet en de gootsteenplopper heeft een prominent plekje in de badkamer) is het een fijne plek om elke dag thuis te komen.
In een bruisende culturele en internationale stad is er natuurlijk genoeg te beleven. Zo ben ik twee weken geleden een kijkje gaan nemen bij “Salon des Vins des Vignerons Indépendants”. Andere stagiaires omschreven dit evenement als een ‘wijnproeverij’, maar dat is niet helemaal het juiste woord. De wijnbeurs, een betere omschrijving, vond plaats in een enorme hal met minstens 600 kraampjes van wijnproducenten, maar ook kazen, vleeswaren en chocola. De standhouders vertelden op verzoek iets over hun producten en natuurlijk konden we alles proeven. Je kunt je wel voorstellen dat dat een gezellige boel wordt! Nauwelijks bijgekomen van het feestje van de vorige avond ben ik met een aantal stagiaires de kraampjes langsgestruind om informatie te vergaren en wijnen te ‘beoordelen’. Hoewel de meeste aanwezigen op de beurs tot de categorie inkopers voor winkels en restaurants te rekenen waren, vonden veel producenten het leuk om ook geïnteresseerde studenten iets bij te brengen over hun delicatessen en schonken ze onze glaasjes lekker vol. En ja, één slokje proeven en de rest in de emmer gooien: daar zijn wij natuurlijk niet van!
Omwille van het aantal woorden en jullie tijd zal ik niet van alle leuke dingen die ik de afgelopen weken heb gedaan zo uitgebreid verslag doen. Maar ook het bezoekje aan de Ikea, de bioscoop en de nu al traditionele wekelijkse zondagsbrunches waren een succes. Om nog maar niet te spreken over het feest in ons appartement, waar nu nog over gesproken wordt!
En er staan nog meer leuke dingen voor de deur: op dit moment zijn Nienke, Eline, Judith en Pauline onderweg naar Straatsburg voor een gezellig vriendinnenweekend. Dat stond al gepland voordat er überhaupt sprake was van mijn Franse avontuur en aangezien we toch al een datum hadden geprikt, hebben we gewoon de locatie wat aangepast! Meiden, ik heb er zin in!
Heel veel liefs vanuit Straatsburg!

  • 06 Maart 2015 - 20:41

    Ellen:

    Lieve Suzanne,

    Weer een heerlijk verhaal. Ik vind het fantastisch dat je het zo naar je zin hebt! Ik mis jou natuurlijk af en toe best wel, vooral in het weekend omdat je dan vaak thuis bent, maar omdat ik weet dat het allemaal goed gaat en jij daar helemaal in je element bent, valt het eigenlijk wel mee. En bovendien, volgende week zie ik je weer.

    En nu weekend, mooi weer en bezoek van je vriendinnen. Wat wil je nog meer? Geniet ervan!

    Liefs,
    mama xx

  • 06 Maart 2015 - 21:51

    Aad:

    Lieve Suzanne
    Na je verslag te hebben gelezen
    Zal ik zoals gewoonlijk eerlijk wezen
    Dat je nog steeds Hollands schrijft en niet in het Frans
    Want ik ben niet zo heel erg mans
    Dus zou ik dan in het West-fries moeten pennen
    Om jou met een antwoord te verwennen
    Nog blij met het feit dat we elkaar zagen en spraken
    En elkaar met skype niet kwijt konden raken
    Want ik mis je geen beetje maar heel veel
    Vandaar dit gedicht in plaats van een mail
    Jouw proza is voor mij een openbaring lieve schat
    En zo gauw je weer iets beleeft dan schrijf je maar weer wat

    een hartelijke groet van mij en Oma en x x x x x

  • 06 Maart 2015 - 22:26

    Wil Dudink:

    Lieve Suzanne.

    Bedankt voor je leuke verslag.
    De straatsbusgse griep heeft hier ook toegeslagen,maar die hebben we inmiddels verdreven.
    Ik wens je een heel leuk weekend met je vriendinnen met net zulk mooi weer als bij ons.
    Liefs oma.xx.

  • 08 Maart 2015 - 22:53

    Katie Mars:

    Hallo Suzanne,

    Fijn dat alles goed met je gaat. Buiten de griep dan, maar daar ben je weer overheen. En met het zonnige weer, dat het vandaag ongetwijfeld ook bij jullie is (hier 15 tot 18 gr.) zal Straatsburg zich van de mooiste kant laten zien. De sneeuwklokjes en crocusjes zijn in onze tuin vol in bloei en het zijn er heel veel, en de tulpen en narcissen staan op openspringen.
    Heel erg frans om te ervaren dat je de nodige gebreken tegen komt in je appartement. Waarschijnlijk de "franse slag". Wij wensen je nog een heel plezierige tijd en hartelijk dank voor je plezierige verslag.
    Groetjes O en O

  • 09 Maart 2015 - 10:44

    Jolande:

    Hoi Suzanne, Wat een gezellig verslag en zo te lezen ga je de tijd in Strasbourg met veel plezier volmaken! Leuk dat je het zo naar je zin hebt! Geniet maar lekker van deze bijzondere ervaringen in inkijkjes in het politieke leven!
    Groetjes Jolande en Hans

  • 06 April 2015 - 20:06

    Jose:

    Leuk verslag, Suzanne, over al je belevenissen. Je hebt het zeker druk, maar mooi dat het naar je zin is.
    Nog veel (werk) plezier de laatste weken.
    Groetjes jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Straatsburg

Suzanne

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 3620

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Stage in Straatsburg

Landen bezocht: